PSA Peugeot Citroën leed in 2012 een nettoverlies van 5 miljard euro, dat vooral werd veroorzaakt door afschrijvingen van bijna 4 miljard euro op zijn Europese activiteiten. In 2011 werd nog een winst van 588 miljoen euro geboekt. Op operationeel niveau dook het Franse bedrijf voor 576 miljoen euro in het rood. Daarmee ontstond het eerste operationele verlies in 3 jaar tijd.

Eerder deze maand werd bekend dat de Franse overheid overweegt een belang te nemen in PSA Peugeot Citroën om te voorkomen dat het bedrijf aan de malaise in de auto-industrie ten onder gaat. De Europese automarkt krimpt dit jaar naar verwachting voor het zesde jaar op rij.

Onderscheid

Om de winstgevendheid te verbeteren, wil het concern het onderscheid vergroten tussen de modellen van Peugeot en Citroën. Daarnaast moet een samenwerking met het Amerikaanse General Motors zorgen voor een verdubbeling van het productievolume. De twee autogrootmachten willen samen compacte auto’s ontwerpen, die in 2016 op de markt moeten komen.

PSA Peugeot Citroën bracht zijn kosten vorig jaar met 1,2 miljard euro terug en verwacht de komende 2 jaar 17 procent van de arbeidsplaatsen in Frankrijk te schrappen.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl